Indlæser
Online markedspladser som (eksport- og) salgskanal
Dato og tid
Onsdag d. 4. oktober 2023 kl. 08:30 til 16:15
Tilmeldingsfrist
Mandag d. 2. oktober 2023 kl. 09:45
Sted
Radisson Blu Scandinavia,
Margrethepladsen,
8000 Aarhus
Radisson Blu Scandinavia
Margrethepladsen
8000 Aarhus
Online markedspladser som (eksport- og) salgskanal
Arrangementsbeskrivelse
Er din virksomhed parat til at udnytte potentialet i online markedspladser til salg både hjemme og i udlandet?
Der er et enormt potentiale i at sælge på online markedspladser. USA og Kina har været pionerer på dette område, men markedspladserne vinder også frem i Tyskland og Europa.
Og nu er danske virksomheder også begyndt at følge efter.
På denne konference kan du møde store aktører som bl.a. Amazon, Alibaba og Mercateo Unite, der deler ud af deres gode råd og tips til, hvordan du kan komme i gang med at udnytte potentialet i online markedspladser i Asien, USA og EU.
For uanset om du sælger aluminiumsstænger eller vingummibamser, eller ønsker at nå kunder i udlandet eller tættere på dit hjemmemarked, er der uden tvivl en relevant markedsplads for din virksomhed.
Samtidig får du et værdifuldt indblik i de handels- og magtstrukturer, der opstår som følge af digitaliseringen. Du lærer, hvordan brugen af online markedspladser kan give din virksomhed en konkurrencemæssig fordel og økonomisk gevinst.
Konferencen er forbeholdt danske virksomheder, der enten sælger eller ønsker at sælge på markedspladser.
Det er gratis at deltage.
Gør dig klar til at dykke ned i:
- Markedspladsens digitale økosystem.
- Fordele og ulemper ved at sælge på markedspladser.
- Konkurrencefordele og hvordan dine produkter vil klare sig på markedspladserne.
- Kanalstrategi og samspil mellem markedspladser og dine eksisterende salgskanaler.
- Fremtidens vindende markedspladsstrategi.
Program
08.30: Ankomst, registrering og kaffe
09.00: Velkommen
v/ DI Handel og Erhvervshus Midtjylland
09.15: The winning marketplace strategy
v/ Claes Justesen, Senior Manager, Deloitte og Alexander Nathan, Partner Strategy & Business Design, Deloitte
Hvordan kan din virksomhed udnytte markedspladser og indarbejde dem i jeres kunde- og kanalmiks? Hør Claes og Alexander fortælle om forskellige strategier og tilgange, som man kan overveje i forhold til markedspladser - både i forhold til at sælge på en markedsplads, men også hvordan markedspladskonceptet kan anvendes til skalere egen webshop.
09.45: Sådan bruger vi markedspladser
v/ Morten Gunner Hansen, Head of BtC, F&H Group A/S
Er du nysgerrig på, hvordan en virksomhed kan transformere sin salgsstrategi ved at indføre markedspladser som Amazon i sit salgskanal-mix? Hør Morten fortælle F&H's rejse ind på verdens største online markedsplads, Amazon og senere andre markedspladser. Få inspiration, praktiske råd og ægte erfaringer, der vil ruste dig til at navigere i online markedspladsernes komplekse verden.
10.15: PAUSE
MØD FORSKELLIGE ONLINE MARKEDSPLADSER:
10.40: Alibaba.com
v/ Magherita Mistura, EU Strategic Partnership Manager, Alibaba.com
Alibaba.com is the leading platform for global B2B e-commerce, enabling Danish SMEs to reach and match with more than 40 million active buyers in over 200 countries and regions - with the US, Europe (UK, Italy, France, Germany), India, Brazil and Australia among the top 15 buyer markets. The marketplace sees strong international demand across a broad range of categories, with roughly 340,000 inquiries submitted every day on the platform.
11.05: Reach millions of customer and business with Amazon
v/ Andreas Baller, Former Head of Product Management, Amazon
11.30: Go Big or Go Home
v/ Martin Meller, Former Head of Product Management, Amazon
Martin har arbejdet for Amazon i 7 år i forskellige positioner. Hør Martin fortælle, hvad det kræver af danske virksomheder at få succes på internationale e-commerce-markedspladser. Hvilke hyppige fejl begår danske virksomheder, når de beslutter sig for at starte med at sælge på internationale markedspladser, og hvad kendetegner de succesfulde strategier?
11.55: Få hjælp til at komme i gang med at bruge markedspladser
v/ Peter Ekmann, Afdelingschef, Erhvervshus Midtjylland
12.05: FROKOST
12.50: Playbook til succes på Amazon
v/ Søren Kipling, CEO, be-ahead
I den moderne e-handelsalder er Amazon ikke bare en markedsplads - det er en gigantisk arena, hvor brands kæmper for synlighed, salg og loyalitet fra et globalt publikum. Med millioner af produkter og sælgere på platformen, hvordan sikrer man så, at ens brand ikke kun overlever, men trives? Hør Søren udfolde sin playbook og give et bud på de konkrete handlinger, der kan give dig succes som sælger på Amazon.
13.10: Strategiske overvejelser og organisatorisk implementering for salg via online markedspladser
v/ Kirsten Lei, Global Segment Manager, Abena A/S
Efter længere tids tilløb er Abena for alvor kommet i gang med at sælge via markedspladser. Det har ikke været let, og mange i organisationen har været involveret. Hør Kirsten fortælle om, hvordan de er gået fra strategi til handling. Hvilke produkter valgte de at sælge via markedspladser, og hvordan integreres salget via markedspladser med deres eksisterende salgskanaler?
13.30: Amazon deler meget data med deres sælgere, se hvordan disse kan anvendes
v/ Jan Rönn Piper, CEO, Valuezon
Amazon stiller et væld af data til rådighed for sælgerne, så de kan optimere deres salgsstrategi. Det omfatter købernes demografi, købsvaner og produktpræferencer. Sælgere kan få adgang til detaljerede salgsanalyser, kundeanmeldelser og returrater. Disse data giver sælgerne mulighed for at skræddersy deres tilbud, forbedre kundetilfredsheden og øge deres samlede salgsresultater på platformen. Valuezon giver et indblik i disse data og eksempler på, hvordan de omsættes til handlinger.
13.50: 8 års erfaring med salg via Amazon – hvad har vi lært?
v/ Christina Holck, Marketplace Specialist, The Army Painter
The Army Painter producerer og sælger hobbymaling og tilbehør til miniaturefigurer. De har været på markedet siden 2007 og har i dag op imod 100 ansatte. De startede med at sælge deres produkter via deres egen hjemmeside og via distributører. I 2015 begyndte de at sælge via Amazon, og det har været en stor succes. Hør Christina fortælle, hvordan Amazon er blevet deres største salgskanal, og få hendes bud på, hvordan fremtiden ser ud. Hvordan vil salget udvikle sig på Amazon i forhold til deres eget online salg?
14.10: PAUSE
14.30: 10 ting du skal huske inden du starter med at sælge på markedspladser
v/ Cecilia Mårtensson Vesløv, Advokat, advores
Med den voksende efterspørgsel efter bekvemmelighed og mangfoldighed fra forbrugerne og virksomheder er markedspladser blevet en favoritdestination for indkøb. Men før din virksomhed begynder at sælge via disse salgskanaler, er der nogle afgørende ting, du skal være opmærksom på. På dette oplæg vil Cecilia gå i dybden med de 10 mest essentielle trin, du skal tage hensyn til for at sikre en smidig og komfortabel start uden overraskelser.
14.55: Sådan erobrede vi verden med markedspladser i Europa, USA og Asien
v/ Lars Mansfeld-Giese, CEO, Realcoffee
Lars vil på dette indlæg fortælle om Realcoffees fascinerende væksthistorie og dele ud af sine egne erfaringer, men også efterlade dig med praktiske værktøjer og råd, du kan bruge i din egen internationale ekspansion via markedspladser.
15.20: Hvordan opnår din virksomhed succes med e-eksport og digitale salgskanaler på eksportmarkederne?
v/ Mette Louise Schmidt og Helle Lyngberg, DSA, Trade Council
I Tyskland har man har skabt en stærk infrastruktur for online bestillinger. Mens Amazon fylder meget og er blevet førstevalg for mange forbrugere, bør man som virksomhed se på det større billede af platforme og markedspladser, der specialiserer sig inden for forskellige sektorer og appellerer til deres repræsentative skarer af loyale kunder. Mette Louise Schmidt giver et overblik over det tyske økosystem og ser frem til dine spørgsmål vedrørende succes på det tyske e-handels-marked.
16.00: Tak for i dag
Programmet er med forbehold for ændringer
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Kontaktinformation til arrangør
Erhvervshus Midtjylland S/I
Tlf: +45 70220076
info@erhvervshusmidtjylland.dk
Kontaktinformation til arrangør
Erhvervshus Midtjylland S/I
Tlf: +45 70220076
info@erhvervshusmidtjylland.dk